måndag 30 maj 2016

Magnus Gustafson, Memoarer

Idag fick jag ett efterlängtat bokpaket, innehållande Magnus Gustafsons Memoarer Jag har skrivit ett litet förord till den, så jag är bekant med texten, men en riktig bok slår ju en pdf alla dagar i veckan.
Memoarer är ett diktverk som består av bearbetade urklipp från socialdemokratiska politikers memoarer. Bland annat har August Palms Ur en agitators lif (1905), Tage Erlanders memoarsvit (1972–1979) och Mona Sahlins Med mina ord (1996) plundrats. Resultatet är ett slags krönika över socialdemokratins århundrade, som samtidigt problematiserar arbetarrörelsens idéutveckling och dessutom har avgjorda litterära kvaliteter. Texten är fint illustrerad av Lars A. Nilsson.
I ett kommande nummer av Clarté kommer man att kunna läsa ett utdrag ur boken (samt en kommentar av mig och Olle Josephsson). Men naturligtvis bör man redan nu skaffa ett exemplar (eller se till att ens lokala bibliotek gör så). Jag är inte riktigt säker på hur man får tag på boken, men man kan ju alltid börja med att gå in på författarens hemsida.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar