torsdag 13 januari 2011

Arbetarlitteratur som kulturarv och tradition

För två år sedan skrev jag här på bloggen om "Arbetarlitteraturen och kulturarvet". Texten publicerades senare i Ivar Lo-Sällskapets tidskrift, som originellt nog heter Ivar Lo. Sedan dess har jag funderat vidare på ämnet och skrivit en uppsats med titeln "Swedish working-class literature and the class politics of heritage" som kommer att publiceras i boken Heritage, Labour and the Working Classes. Boken, som ges ut av Routledge och redigeras av Laurajane Smith, Paul Schackel och Gary Campbell, beräknas utkomma 30 juni i år och förutom mitt bidrag innehåller den bland annat en text av Tim Strangleman om arbetarklassbiografier som kulturarv som jag tycker verkar spännande. För att läsa mer om boken på förlagets hemsida, klicka här.
Min artikel om arbetarlitteratur som kulturarv är den första texten om svensk arbetarlitteratur som jag skrivit på engelska och det ska bli kul att se om den kan intressera en icke svensktalande publik. För övrigt har jag även en annan engelskspråkig artikel på gång. Den handlar om klasskildringar i svensk arbetarlitteratur från folkhemsepoken och om hur man med hjälp av icke-essentialistisk och dialektisk marxism kan förstå förhållandet mellan litteratur, klass och klasskamp. Och för att sprida budskapet om hur intressant svensk arbetarlitteratur är till en ännu större publik planerar jag också att skriva en populärvetenskaplig artikel på tyska.
Men naturligtvis skriver jag också på svenska. Efter att i veckan äntligen ha blivit klar med en text om ras och kön i afrikansk hårdrock (!) som jag pysslat med i evigheter, har jag idag börjat jobba på en svenskspråkig artikel som i viss utsträckning bygger vidare på mina resonemang om arbetarlitteraturen och kulturarvet. Ämnet för artikeln är nämligen arbetarlitteraturen som tradition. Den som har följt mina skriverier under den senaste tiden kan nog till viss del ana hur jag kommer att behandla detta ämne. För faktum är att jag tror att jag i denna artikel kan få möjlighet att knyta ihop en hel del av de nya insikter om arbetarlitteratur som jag tycker mig ha fått under de senaste åren...

2 kommentarer:

  1. Afrikansk hårdrock? Det låter mycket intressant, kan du inte länka upp något exempel!

    MVH Berger!

    SvaraRadera
  2. Jag har tidigare skrivit en uppsats om afrikansk hårdrock som finns i en bok med titeln "Då och där, här och nu" (för bibliografisk information, se http://hdl.handle.net/2043/5207). Den text jag skrivit nu är en vidareutveckling av denna uppsats. Den kommer att publiceras i en antologi som ges ut av musikhögskolan i Köln senare i år. Jag återkommer med mer info när boken är tryckt.

    SvaraRadera